الثلاثاء، 10 يونيو 2014

انا مين !

سؤال سألته لنفسى كتير .. انا مين . و ليه . و ازاى . . ..
ليه مكونتش واحد تانى غيرى ؟
طب هو انا لو كنت حد تانى غيرى كنت هبقى عامل ازاى ! . كنت هبقى مبسوط ؟ ولا برده كان هيبقى عندى مشاكل ؟؟ طب كنت هبقى عايش فين ؟ ابويا و امى كانوا هيبقوا مين ؟؟ يا ترى لو كنت حد تانى غيرى كنت هفكر برده انى لو كنت حد تانى غيرى كنت هبقى عامل ازاى ؟؟
سعات مخى بيشطح لبعيد اوى .. يمكن يكون فى اغلب الوقت دة لو مكنتش طول الوقت بفكر بنفس الاسلوب .. فكرة انى لو مكنتش انا كنت هبقى عامل ازاى !
يعنى مثلاً لو كنت اتولدت فى الصين مثلا و ابويا و امى كانوا صينيين كنت هبقى شبه الصينيين و كنت هبقى بتكلم صينى و بفكر بالصينى . . بس اكيد بما انى مش صينى و مش عارف اصلا الصينيين بيفهموا بعضهم ازاى انى كدة كويس .. الحمد لله يعنى انى مش صينى عشان اكيد مكنتش هفهم كلامهم و كنت هبقى عامل زى الاطرش فى الزفة .
( انا واخد بالى انك مش فاهم حاجة و بتقول عليا اهبل )
بس تعالى بجد نفكر كدة شوية و نشوف احنا ليه فى مكنا دة .. انا ليه لما اتولدت لقيت نفسى مصرى ! و ليه لقيت ابويا و امى مسلمين ؟ و ليه انا كمان مسلم !! .. طب ابويا و امى مسلمين انا مالى ؟ يجبرونى ليه و يكتبوا فى شهادة الميلاد انى مسلم و يخلونى اعلم فى البطاقة على ان الديانة مسلم !! تفتكروا دة لوى دراع ؟
حتى انت كمان لو كنت مسيحى .. مسئلتش نفسك انت ليه مسيحى ؟؟
مفكرتش تسألهم هو احنا مسايحة ليه ؟ و ليه احنا مش مسلمين ؟ و مين الى اختارلنا دينا دة ؟
انا مش بهيس ولا بهزى . انا بس بفكر بعقلى . مانا اصلى مينفعش ابقى زى البهيم مش فاهم حاجة و ماشى و خلاص ..
طب انا جيت الدنيا . و ماله اهو حاجة معرفش سببها و ادينى جيت و خلاص . مين فكر يسئل نفسه هو جه الدنيا ليه اصلا ؟؟ جى تعمل ايه يعنى !! ايه الهدف من دة ؟؟
هيطلع واحد حافظ مش فاهم يقولى جينا نعمر الارض . اقوله قشطة طيب بعد ما نعمر الارض و بعدين ؟ خلاص عمرتها ” برغم تحفظى على كلمة تعمير دى و هبقى اقول رأى فيها بعدين ” ..
واحد تانى فزلوك هيكومنت و يقولى ربنا خلقنا عشان نعبده .. . بس لامؤاخذة هو ربنا مستنى عبادتك ليه ؟؟ يعنى عبادتك لربنا هتنفعه ب ايه و عدم عباردتك لربنا هتضره فى ايه ؟؟
السؤال باختصار .. انت اتخلقت ليه ! و ليه انت موجود فى المكان دة بالذات فى الوقت دة بالذات بالفكر دة بالذات !!

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق